Udskoling
Undervisning
Undervisning og aktiviteter
Fælles for vores elever er at de udvikler sig i en faglig undervisning der er struktureret med klare mål og nøje tilpasset den enkelte elevs faglige og mentale ståsted. Dette betyder at vi planlægger en skolehverdag med genkendelig struktur, færre fag og skift i løbet af dagen og nogle få nære voksne.
I alle klasser arbejder de unge med deres selvbillede, fremtoning, kommunikationen med andre og realiseringen af drømme og egne mål. Vi afdækker og træner bevidst de kompetencer der har brug for udvikling, gennem aktiviteter, spil og samtaler. Vi ruster også vores unge til et selvstændigt liv gennem træning af praktiske opgaver som madlavning, rengøring, tøjvask, samt at holde styr på egen økonomi.
I praksis har vi dansk, matematik og engelsk i det faste skema. Der undervises mod at eleverne kan gå til eksamen i disse fag.
I de øvrige fag undervises med det mål at eleverne opnår en almen forståelse af vores samfund og verden, der gør at de kan deltage i hverdagens debatter og danne egen mening om politiske og samfundsrelaterede spørgsmål. Undervisningen kan både være en del af skolehverdagen eller ligge som hele temadage spredt over året. Som udgangspunkt går eleverne ikke til eksamen i disse fag.
Eksamen og karakterer
Vi arbejder målrettet på at de elever der kan går til eksamen i 9. klasse i dansk, matematik og engelsk. Vi gør i vid udstrækning brug af prøver på særlige vilkår, for at give så mange elever som muligt mulighed for at gennemføre eksamen.
I de tilfælde hvor karakterer er en hindring for den enkelte unges udvikling, fritages den unge for karakterer. Hvis der er prøver som den enkelte unge ikke er i stand til at gennemføre, fritages den unge for disse prøver. Alle fritagelser sker i en fælles forståelse mellem skole, PPR, forældre og den unge selv.