
Skole-hjem-samarbejde
Det tilbyder vi
Skole-hjem-samarbejde På Svendborg Heldagsskole
Et godt og tillidsfuldt samarbejde mellem skole og hjem er afgørende for elevens trivsel, udvikling og faglige udbytte. På Svendborg Heldagsskole lægger vi stor vægt på et tæt og respektfuldt skole-hjem-samarbejde, hvor både elever, forældre og skolens personale arbejder sammen om at skabe de bedst mulige rammer for barnets skolegang.
Vi tror på, at en åben og ærlig dialog skaber fundamentet for gensidig forståelse og fælles ansvar. Derfor prioriterer vi løbende kommunikation og inddragelse af forældre i både faglige og sociale aspekter af skolelivet.
Vores skole-hjem-samarbejde bygger på følgende principper:
-
Gensidig respekt og tillid: Vi anerkender hinandens roller og arbejder ud fra en fælles ambition om barnets trivsel og læring.
-
Løbende kommunikation: Vi holder forældre opdateret gennem skole-hjem-samtaler, forældremøder og digital kommunikation på f.eks. Aula.
-
Tidlig indsats: Vi kontakter hjemmet tidligt, hvis der opstår faglige eller sociale udfordringer, så vi sammen kan finde løsninger.
-
Forældreinvolvering: Vi ser forældre som en vigtig ressource og opfordrer til aktiv deltagelse i skolelivet – både i dagligdagen og ved arrangementer.
Vi ønsker, at både elever og forældre oplever, at skolen er et trygt og inkluderende sted, hvor der er plads til forskellighed, og hvor samarbejdet altid har elevens bedste for øje.
Familievejledning
Skole- og Familievejledning (FAM) ved Svendborg Heldagsskole
På Svendborg Heldagsskole tilbyder vi intern skole- og familievejledning som en integreret del af skolens samlede pædagogiske indsats. Formålet med vejledningen er at styrke og støtte forældrerollen med henblik på at fremme elevens trivsel og udvikling både fagligt og socialt.
Vi tilbyder familievejledning, som tager form af samtaler og aktiviteter rettet mod forældre, plejeforældre og elever tilknyttet skolen. Vejledningen har fokus på at skabe rammer for, at elevens skoledag fungerer optimalt, hvilket er afgørende for elevens trivsel og udvikling. Det er en forudsætning for et vellykket forløb, at forældrene ønsker og er motiverede for at modtage støtte. Samtidig er det væsentligt, at skolen aktivt understøtter familien ved udfordringer, der kræver en særlig indsats.
Vi arbejder ud fra samme værdigrundlag som resten af skolen og benytter en ressourceorienteret og narrativ tilgang. Vi ser mennesket som mere end sine problemer og har fokus på at synliggøre alternative og styrkebaserede fortællinger, der skaber øget bevidsthed om egne ressourcer, værdier, håb og drømme.
Samarbejde med forældre og familie
Forældrene – og eventuelt deres familierådgiver eller øvrige støttesystemer – er vores vigtigste samarbejdspartnere i arbejdet med at fremme barnets trivsel. Erfaring viser, at det bedste resultat opnås, når skole, familie og familievejledere arbejder tæt sammen. Vi anerkender, at ressourcerne findes i familien, og vi tror på, at alle familier har potentiale for udvikling og forandring.
Vi tilpasser alle forløb til den enkelte families behov. Ofte indledes et forløb med et såkaldt "kaffemøde", hvor vi i en uformel ramme drøfter de udfordringer, familien oplever, og aftaler eventuelle næste skridt. Kaffemødet varer typisk 30-60 minutter og afholdes med deltagelse af skolens familievejledere og – når relevant – medarbejdere fra elevens klasseteam. Alle forældre bliver indkaldt til kaffemøder, og det er altid muligt for forældrene selv at tage initiativ til et møde.
Opfølgende samtaleforløb
Som udgangspunkt tilbydes op til tre samtaler efter et kaffemøde, hvis der vurderes et behov for fortsat samarbejde. På første samtale afklares de konkrete problemstillinger. Anden samtale bruges til at skabe en fælles historisk tidslinje, og ved tredje samtale udformes en problemformulering og plan for det videre forløb. Yderligere samtaler eller forløb aftales i samråd med familien.
Hvis det vurderes, at skolen kan imødekomme familiens behov, kan der iværksættes et struktureret samtaleforløb over fem gange, som efterfølgende evalueres med forældrene. Familievejledningen samarbejder tæt med skolens ledelse i vurderingen af, hvilke indsatser der er relevante.
Eksempler på udvidet støtte kan være:
- Hjælp til at igangsætte forløb hos ekstern psykolog
- Formidling af kontakt til familierådgiver i hjemmet
- Henvisning til støtte/kontaktperson gennem familieafdelingen
- Vejledning til relevante organisationer, foreninger og gratis rådgivningstilbud
Individuelle forløb for elever
Samtaler med barnet foregår som udgangspunkt parallelt med forældresamtaler. Hvis der vurderes behov for en mere intensiv indsats, kan der etableres individuelle samtale- eller aktivitetsforløb af 5-6 gange, f.eks. enesamtaler eller gruppeaktiviteter.
Familievejledernes øvrige opgaver omfatter bl.a.:
- Observation og sparring i klasserne
- Koordinering og kontaktpersonfunktion i forhold til børne- og ungeinstitutioner
- Samarbejde med CBUF, familieafdelingen og PPR
- Deltagelse i statusmøder
- Intern sparring med skolens personale og ledelse
- Deltagelse i overleveringsmøder og eksterne netværksmøder
- Afholdelse af workshops for forældre og elever, etablering af forældregrupper og støtte til opbygning af legegrupper uden for skolen
- Åben telefonrådgivning til skolens forældre
- Tæt samarbejde med familierådgivere, hvor relevant
Vi arbejder tværprofessionelt og i tæt samarbejde med relevante fagpersoner og instanser, altid med barnets bedste og familiens ressourcer som omdrejningspunkt.